سخنرانی دکتر مصطفی رستمی در چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی روسیه

سخنرانی دکتر مصطفی رستمی در

چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی روسیه

دکتر مصطفی رستمی، مقاله خود را با عنوان : " تحولات و ویژگی های هنر جلدسازی حوزه تمدنی ایران؛ بر اساس نفیس ترین نسخ  موجود در گنجینه های جهان " در چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی که در تاریخ 7 مرداد ماه 1395 (28 جولای 2016) در شهر سن پیترزبورگ روسیه برگزار شد، به صورت سخنرانی ارائه نمودند.

این پژوهشگر حوزه هنرهای اسلامی (به طور ویژه کتابت، کتاب آرائی و نسخ خطی)  در بخشی از سخنان خود چنین بیان داشتند: "هنر جلدسازي به عنوان يكي از شاخه هاي هنر كتاب آرايي و كتاب سازي در طول تاريخ تمدن ايراني، پيوسته تحولات و تغييرات قابل توجهي را در جهت گسترش فرهنگ نشر علم و كيفيت بخشي در ارائه ي جذاب و هنرمندانه و حفاظت شايسته از نسخ علمي تجربه كرده است. اين تحولات كه از آغازين سده هاي اسلامي تا اواخر قرن دوازدهم هـ.ق/ هيجدهم م به گونه اي چشم گير ادامه داشته، از حيث ابداع فنون تجليد، استفاده از مواد و مصالح متنوع و خلق و اجراي ظريف نقش هاي زيبا درخور توجه بوده است. "

دکتر رستمی در اين مقاله ضمن بررسي مهم ترین تحولات هنر جلدسازي حوزه تمدنی ایران در دوره های مختلف تاریخی، ویژگی های تجلید ایرانی از ديدگاه فني و هنري- با توجه به نمونه هاي موجود در گنجينه هاي جهان را مورد كنكاش قرار دادند.

ایشان حاصل پژوهش خود را چنین بیان کردند که: "مهم ترین تحولات هنر جلدسازی در حوزه تمدنی ایران را باید در سه دوره ی تیموریان، صفویه و قاجاریه جستجو کرد. در اين تحولات، مهم ترین ویژگی های هنر جلدسازی ایرانی از حیث مواد، فن ساخت و نقش های به کار رفته، در قالب پنج گروه اصلی: جلدهاي چرمي ضربي (ترنجی و زرین)، جلدهای چرمی سوخت (ترنجی، مناظر طبیعی و خیالی و نقش هندسی)، جلدهاي سوخت و معرق (ترنجی، مناظر طبیعی و خیالی و نقش هندسی)، جلدهاي روغني (ترنجي، گل و برگی، گل و بته ای، گل و مرغی، بته جقه ای، اسليمي و ختايي، خوشه انگور، گل زنبقی، صورت دار، كتابه دار و تذهیبی) و جلدهای پارچه ای قابل بررسی می باشند."

در پایان یادآور می‌گردد، دکتر مصطفی رستمی علاوه بر ارائه مقاله مستقل خود در کنفرانس مذکور، در قالب پژوهش میدانی، جلدهای نفیس موجود در موزه ارمیتاژ (یکی از بزرگ ترین موزه های جامع جهان) را با هماهنگی مدیریت آن موزه و نیز کتابخانه ملی روسیه مورد بررسی قرار دادند.